Hulp nodig bij vergelijken?
bereikbaar tussen: 08:30-20:00

ADVIES NODIG?

Wij zijn er voor je!

Bij ons sta jij op de eerste plaats. Onze overstapcoaches beantwoorden graag je vragen. Hoe kunnen wij je van dienst zijn?

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Autoverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Dierenverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Energie vergelijken?
Direct te bellen +31203442772

Uitvaartverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Zorgverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

​​

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Je ontvangt een reactie binnen 3 werkdagen.
Mail naar Mijnoverstapvergelijker
Je kunt hiervoor gebruikmaken van ons contactformulier. Heb je een klacht? Lees meer over onze klachtenprocedure.

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Op werkdagen van 9:00 tot 18:00 online.
App versturen naar [whatsapp button]
Je kunt onze klantenservice direct een bericht versturen.

Hulp nodig bij vergelijken?
bereikbaar tussen: 08:30-20:00

ADVIES NODIG?

Wij zijn er voor je!

Bij ons sta jij op de eerste plaats. Onze overstapcoaches beantwoorden graag je vragen. Hoe kunnen wij je van dienst zijn?

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Autoverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Dierenverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Energie vergelijken?
Direct te bellen +31203442772

Uitvaartverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

Zorgverzekeringen?
Direct te bellen +31203442772

​​

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Je ontvangt een reactie binnen 3 werkdagen.
Mail naar Mijnoverstapvergelijker
Je kunt hiervoor gebruikmaken van ons contactformulier. Heb je een klacht? Lees meer over onze klachtenprocedure.

Op dit momentBeschikbaar09:00-20:00

Op werkdagen van 9:00 tot 18:00 online.
App versturen naar [whatsapp button]
Je kunt onze klantenservice direct een bericht versturen.

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 77 beoordelingen

Maandelijks

geld besparen?​​

Wij helpen je jaarlijks honderden euro’s te besparen. Bekijk de beste energiedeals en stap over!

Energie en verhuizen

Als je verhuist kun je een nieuwe energieleverancier kiezen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook je contract ook meenemen. Let altijd goed op de meterstanden in jouw oude en nieuwe woning. Meld je energieleverancier zo snel mogelijk dat je gaat verhuizen. Je kunt dit al vanaf 3 maanden van tevoren doen. Doe dit uiterlijk 2 weken voordat je verhuist. Binnen een paar dagen stuurt jouw energieleverancier een ontvangstbevestiging. Meestal kunt je de verhuizing ook via internet melden. Kijk op de website van je energieleverancier of dit bij jouw energieleverancier kan.

Wil je verhuizen en tegelijk van energieleverancier veranderen? Dan moet je jouw contract opzeggen en een nieuwe leverancier kiezen. Denk dan aan de opzegtermijn van 30 dagen en een boete die je misschien moet betalen. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld gaat samenwonen.

Meterstanden doorgeven

Na de melding van je verhuizing ontvangt je van jouw energieleverancier een meterstandenformulier per post, of een uitnodiging per e-mail om de meterstanden via internet door te geven. Dat doe je niet direct, maar je wacht daarmee tot de datum van verhuizing. Als er een nieuwe bewoner (bij een koopwoning) of verhuurder (bij een huurwoning) aanwezig is, dan tekent deze ook voor akkoord, zodat de meterstanden zowel als eindstand voor jou als beginstand kunnen worden gebruikt. Ook voorkom je hiermee dat er achteraf discussie of onenigheid bestaat over de meterstanden. Heb je een slimme meter? Dan is het mogelijk dat je energieleverancier de meterstanden van de verhuisdatum op afstand uitleest en verwerkt. Desondanks is het altijd aan te raden om de meterstanden van de slimme meter (digitaal display) op te schrijven en te laten tekenen voor akkoord door zowel jou als de vorige, of volgende bewoner. .

Wij vergeleken de volgende leveranciers

Eindafrekening bij verhuizing

Je ontvangt ook een eindafrekening als je gaat verhuizen. In dat geval stuurt de oude energieleverancier een eindafrekening voor de elektriciteit en/of gas die je verbruikt hebt in de oude woning. In de nieuwe woning krijg je van jouw energieleverancier een nieuw termijnbedrag. Deze kan veranderd zijn door je nieuwe woonsituatie. Ook hier geldt dat het verstandig is de meterstanden in je oude en nieuwe huis zelf op te nemen en door te geven.

Controleer jouw eindafrekening Waar moet je op letten?
Na de overstap of verhuizing moet jouw oude energieleverancier je binnen 6 weken een eindafrekening sturen.

• Klopt de periode waarop de eindafrekening betrekking heeft?
• Zijn de meterstanden juist overgenomen?
• Kloppen de groottes van de aansluitingen? Kleinverbruikers (consumenten) hebben doorgaans een elektriciteitsaansluiting tot en met 3x25 ampère (of tot en met 1x80 ampère) en een gasaansluiting t/m G6. Het komt voor dat consumenten een te grote aansluiting hebben. Neem daarom voor de zekerheid contact op met jouw leverancier als je aansluitingen groter zijn dan hierboven vermeld.
• Is een eventuele korting juist verrekend op de eindafrekening?
• Sommige leveranciers vragen een borg als je naar hen overstapt. Is deze eventuele borg verrekend?  
 
Verschil eindafrekening en jaarafrekening 
Er is een verschil tussen een eindafrekening en een jaarafrekening. Deze twee begrippen worden regelmatig met elkaar verward. We leggen uit hoe het precies zit. Een eindafrekening krijg je alleen wanneer je overstapt naar een andere leverancier of verhuist naar een andere woning. De jaarafrekening ontvang je ieder jaar, ook als je niet verhuist of overstapt van energieleverancier.

Overeenkomsten tussen de eindafrekening en de jaarafrekening zijn er ook

Allebei tonen ze namelijk jouw energieverbruik over een bepaalde periode. Het verschil hierbij is dat de jaarrekening over een periode van twaalf maanden gaat, terwijl een eindafrekening het verbruik vanaf de laatste jaarrekening tot het moment van overstappen of verhuizen toont. Op de jaarafrekening kun je zien wat het termijnbedrag voor het komende jaar zal worden. Dit zie je niet op een eindafrekening.  

Bezwaar maken tegen de eindafrekening?
Staan er op de eindafrekening bepaalde dingen of bedragen waar je het niet mee eens bent? Neem dan altijd contact op met jouw energieleverancier. Geef daarbij aan waarom je ontevreden bent over jouw eindafrekening. Probeer wel binnen twee weken na ontvangst van je eindafrekening te reageren. Zo heeft jouw energieleverancier nog voldoende tijd om eventueel contact op te nemen met de netbeheerder en een aantal zaken uit te zoeken. Ben je het daarna nog steeds niet eens met de uitleg of oplossing waarmee je energieleverancier komt? Dien dan een schriftelijk bezwaarschrift in. In de algemene leveringsvoorwaarden van jouw energieleverancier vind je hoe en binnen welke periode je zo’n bewaar kunt indienen. Als je het echt niet eens kunt worden met jouw energieleverancier, dan kun je met je klacht naar de Geschillencommissie Energie & Water gaan. De uitspraak die deze speciale commissie doet over jouw eindafrekening moet zowel jou als je energieleverancier accepteren. Natuurlijk kun je ervan uit gaan dat zij goed en onafhankelijk naar jouw zaak en eindafrekening zullen kijken.

Hulp en advies

  • info@mijnoverstapvergelijker.nl

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 77 beoordelingen
​​

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief ontvang periodiek hoe u kunt besparen

Hulp en advies

Copyright© 2019 | Mijnoverstapvergelijker | KVK 74535234 | Albert Einsteinweg 48218NH Lelystad | Alle rechten voorbehouden | Privacy- en cookiebeleid | Algemene voorwaarden